18 września – 18 października 2015, wernisaż 17 września, godz. 18.00
Edward Dwurnik (ur. 1943 r. w
Radzyminie) to jeden z najbardziej znanych i rozpoznawalnych, współczesnych artystów
polskich. W latach 1963 – 1970 odbył studia na Wydziale Malarstwa
warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie uzyskał dyplom w pracowni prof.
Eugeniusza Eibischa. Uprawia
malarstwo, rysunek i grafikę. Tworzy
rozbudowane cykle, głównie malarskie, m.in: Droga, Różne błękity, Chmury, Chwila,
Paryż, Podróże autostopem, Sportowcy, Krzyż, Warszawa, Portret, Robotnicy,
Sławoszyno, Gazeta, Droga na Wschód, Od grudnia do Czerwca, Niech żyje wojna!,
Błękitny, Romantyczny, Obrazy duże, Wyliczanka, Dwudziesty trzeci, Plener, Dwudziesty
piąty, Poprawić Mozarta. Niektóre z nich
są już zamknięte, inne artysta kontynuuje.
Jest laureatem licznych nagród, m.in. nagrody krytyki artystycznej im. Cypriana
Kamila Norwida (1981), nagrody Komitetu Kultury Niezależnej "Solidarności"
(1983), nagrody Coutts Contemporary Art Foundation (1992).
Mieszka i pracuje w Warszawie.
Jego obrazy zdają się pospiesznymi szkicami malarskimi lub rysunkowymi,
jednak przy
dokładnym oglądzie, zwłaszcza tych monumentalnych prac, widz spostrzega mnóstwo
szczegółów, detali, które definiują kontekst czasu, realia społeczne i
polityczne, ale też dowodzą doskonałego rzemiosła. Inną rzeczą charakterystyczną
dla twórczości Edwarda Dwurnika są liczby. Artysta sam skrupulatnie policzył
stworzone dzieło i podaje do wiadomości imponujące wyniki - każdy z
wymienionych cykli Edwarda Dwurnika liczy średnio od kilkudziesięciu do ponad
tysiąca dzieł, a w ciągu niemal półwiecza Dwurnik namalował blisko 5000
obrazów, stworzył około 14 000 prac na papierze i niemal 3500 grafik. To wynik
wielkiej pracowitości i konsekwencji artysty.
Wystawa prezentowana w Częstochowie nie będzie pełną retrospektywą. Wybór obrazów i rysunków jest subiektywny, choć zdarzy się nam niezwykła okoliczność, by zobaczyć trzy prace nastoletniego Edwarda. Poza tym na wystawie znajdą się m.in.: obraz zacytowany w tytule całej wystawy – „Miłość”, jeden obraz wybrany z całego cyklu wedut, tj. „Jasna Góra”, słynna „Bitwa pod Grunwaldem” – obraz, o którym artysta mówi, że stanowi odniesienie do chaosu panującego w życiu społecznym i politycznym Polaków, a sam obraz przedstawia skłębiony w walce i zwykłych przepychankach tłum współczesnych i dawnych postaci. Wystawę uzupełni zbiór niemal stu rysunków.
Prace pochodzą z kolekcji prywatnej oraz z pracowni artysty.