28 października 2009 (środa), godz. 18:00
(Archiwum)
eMobiLArt - wystawa
European Mobile Lab for Interactive Media Artists jest międzynarodowym projektem stworzonym specjalnie z myślą o artystach zajmującymi się interaktywnymi instalacjami artystycznymi. W tym unikatowym projekcie biorą udział artyści z całego świata. Specjalnie spreparowane przez artystów środowiska prezentują szerokie spektrum interakcji między ludźmi, a komputerami, sieciami telekomunikacyjnymi i komórkowymi oraz cyfrowymi mediami zastosowanymi w miejscach rzeczywistych, wywołującymi interakcje społeczne.
Artyści, którzy biorą udział w projekcie zostali wcześniej starannie wyłonieni z pośród ogromnej ilości wysokiej jakości
nadesłanych zgłoszeń. Wszystkie zgłoszenia zostały skrupulatnie poddane badaniu i ocenie członków międzynarodowej komisji przeprowadzającej selekcję. Artyści są doświadczeni w tworzeniu projektów z wykorzystaniem interaktywnych mediów, a także aktywni w prowadzeniu innowacyjnych badań interdyscyplinarnych. Głównym celem projektu e-MobiLArt jest szukanie związków między nauką a sztuką, co daje interesujący i często zaskakujący efekt. Wystawa w katowickiej Galerii Rondo Sztuki, prezentowana będzie od 28 października do 15 listopada 2009. Wcześniej prezentowana była jedynie w State Museum of Contemporary Art w Salonikach w maju 2009.
1. Obserwacja/ An Observation
Interaktywna instalacja audio/video
Antti Tenetz, Dave Lawrence
Patrząc w oczy zwierząt pozwalamy naturze głęboko przeniknąć do naszej świadomości. Z prymitywnych obrazów w starożytnych jaskiniach wybrzmiewa echo konfrontacji z naturą, rezonujące do dnia dzisiejszego w analogowych i cyfrowych reprezentacjach. Instalacja audio/video używa interaktywnej technologii filmowej oraz wykorzystuje techniki kinematograficzne i jest oparta na myśli, że my/zwierzęta możemy wzajemnie się obserwować- nie zatracając swojego punktu widzenia. Obecność i ruch w przestrzeni zmienia arktyczne zachowanie zwierząt i przedstawia pogląd ( punkt widzenia zwierząt), za pomocą rozwijającej się przestrzeni dźwięku śledzi doznania konfrontowania natury- pozwala na osobistą obserwację naszego miejsca na ziemi i wpływu na naturę.
2. Kryolab:
Instalacja :Rzeźba lodowa, Bakteria Arktyczna , Sztuka Dźwięku, Bioart,
Anna Dumitriu, Dave Lawrence, Antti Tenetz
KryoLab jest instalacją łączącą Bioart, rzeźbę lodową oraz dźwięk, badającą delikatne relacje w arktycznym ekosystemie. Ta praca opowiada o naszej podróży, doświadczeniu bycia częścią projektu e-MobiLArt, pracy z pochodzącymi z innych środowisk artystami oraz podróżach do nowych miejsc. Początkowe dyskusje o istocie lodu, dźwięku pękającego lodu i florze bakteryjnej Arktyki przyczyniły się do nawiązania kontaktów z naukowcami, co doprowadziło do powstania projektu. (Byli to między innymi John Moore, profesor specjalizujący się w zmianach klimatu Uniwersytetu w Lapland oraz doktor Minna Männistö członek grupy badawczej Arctic Microbiology w Fińskim Instytucie Leśnictwa METLA).
3. Momenty/Moments
Instalacja
Nigel Johnson, Dave Lawrence, Duke Albada
Momenty to instalacja, która wymaga od odwiedzającego chwili skupienia.Ta osadzona w czasie rzeczywistym praca wykorzystuje motyw i dźwięk by wywołać „chwile refleksji” lub „stany zamyślenia” podobne do tych, osiągniętych przez techniki typu „Scrying” (Wróżba z kuli szklanej). „Scrying” oraz „Divination” (Wróżba) są przykładami praktyki obecnej w wielu kulturach, ideologiach i systemach wartości, w której poprzez świadome lub nieświadome myśli, osiąga się wizje, natchnienia, czy duchowe objawienia. Myśli odwiedzającego uwalniają się, zostają schwytane i wmanewrowane, przepływają, zanurzone w jego życiowych doświadczeniach oraz interakcjach, co umożliwia osiągnięcie wyższych stanów świadomości oraz momentów kontemplacji.
4. Na tropie/ On Track:
Instalacja performatywna obejmująca elementy elektroniki, robotyki oraz ciecze
Linda Dement, Petra Gemeinboeck, PRINZGAU/podgorschek, Marion Tränkle
„Na tropie” to performatywna instalacja obejmująca podwieszany system mechaniczny, zautomatyzowane szczotki oraz tryskające kleiste ciecze. Praca przygląda się ludzkiemu wysiłkowi, jego skomplikowanym mechanizmom i czynnościom oraz jego bezbronności i niepewności wewnętrznej. Cztery systemy, jeden mechaniczny oparty na powtarzalności, drugi napędzany przez roboty, kleista ciecz oraz stroma przepaść współgrają ze sobą. Scenariusz nieuchronnie prowadzący do katastrofy, nabiera tempa, gdy bohaterowie chcąc posprzątać, przeszkadzają sobie nawzajem i w chaotyczny sposób tworzą jeszcze większy nieład.
5. Enactive Dialectics
Instalacja video
John Holder, Pia Tikka, Anna Dumitriu
Emocje, które pokazujemy światu oraz te, których doświadczamy naprawdę mogą znacząco się od siebie różnić, a nasza mimika stanowi część komunikacji pozawerbalnej. Zdolność wyrażania właściwego uczucia jest ważną i świadczącą o dojrzałości umiejętnością. Jednakże czy dostęp do tych ukrytych emocji pozwoliłby na większe międzyludzkie zrozumienie? Tą pracą usiłujemy pokazać ze rola intuicji w określeniu tożsamości oraz subiektywne odczucia mogą być przerysowane oraz przeżyte w nieoczekiwany sposób poprzez cyfrową mediację, podważającą rzeczywistą i wirtualną przestrzeń.
6. Kochamy rybę/We love the fish:
Instalacja dżwiękowa
Duke Albada, Alexandra Berlinger, Jeremy Bernstein,Wolfgang Fiel
Praca ta to tymczasowy zapis nieprzewidzianych trajektorii dźwięków, śladów dźwiękowych pozostawionych przez grupę podmiotów – agentów dźwiękowych, służący nieprzerwanemu tworzeniu mapy przestrzeni. Fonia jest zmodyfikowaną formą przenoszenia otaczających dźwięków, akustycznym odbiciem zachowania odwiedzającego i właściwości dźwiękowych w powierzchni wystawowej. Dźwięki są uchwycone i nagrane w wielu częściach galerii, a odtwarzane zostają bez zmian przez głośnik centralny. Opóźnione sprzężenie zwrotne skumulowanych dźwięków powoduje, że siła dźwięku stopniowo rośnie i zostaje zniekształcona w wyniku nakładania się na siebie poszczególnych warstw. Każde kolejne nasycenie systemu przez zwiedzających sprawia, ze rozpoznawalne fragmenty poprzednich nagrań, np. słowa, słyszalne są już tylko w tle. Pod koniec dnia nagranie jest źródłem odsłaniającym dźwiękową narrację, tropiącą odwiedzających wewnątrz galerii.
7. Nieruchomość/ Real Estate:
Alexandra Berlinger, Wolfgang Fiel, Tobias Rosenberger
Wrażliwy obiekt
Inicjując wyobrażenie nieodróżnialnego przejścia pomiędzy sferą publicznej przestrzeni miejskiej a tajemniczym środowiskiem świata korporacji, skupiliśmy się na rozwoju pośredniego zastosowania, które pozwoliłoby na żartobliwą interakcję mieszczącą się w granicach frapującej narracji. Interwencyjna manipulacja fikcyjnej rzeczywistości, zainscenizowana i przedstawiona w środowisku korporacyjnym, rozwija się w seriach tajemniczych zdarzeń. Szkic modelu prototypowego budynku korporacyjnego stanowi zmaterializowaną ramę przestrzenną dla kompleksu organizacji. W zakresie materialnych ograniczeń ofert architektonicznych, liczba jednostek biurowych przewiduje standardowy układ przeróżnych scenariuszy, z których każdy oparty jest na tej samej narracji. Jednakże z indywidualnej perspektywy postaci fikcyjnych na niniejsze scenariusze spogląda się subiektywnie.
ostatnia aktualizacja: 2009-09-23