Od 10 do 14 marca 2014 r. w CINiBA odbędą się wykłady i warsztaty organizowane w ramach Światowego Tygodnia Mózgu 2014 (ang. Brain Awareness Week). Wydarzenie ma na celu promowanie wiedzy z zakresu neurobiologii i psychologii, zagadnień budowy i funkcjonowania mózgu, technik jego badania, chorób psychicznych i neurologicznych oraz higieny umysłowej. Jest adresowane do studentów, uczniów oraz osób, które interesują się możliwościami i ograniczeniami naszego mózgu.
Uniwersytet Śląski już po raz piąty organizuje obchody tego wydarzenia. W planach imprezy są otwarte wykłady i warsztaty o różnorodnej tematyce. Podczas spotkań uczestnicy będą mogli zapoznać się z wiadomościami na temat ludzkiego mózgu i umysłu, przedstawionymi w ciekawej, popularnonaukowej formie. Osobom zainteresowanym samodzielnym pogłębianiem wiedzy na ten temat CINiBA proponuje warsztaty wyszukiwania informacji w źródłach internetowych i bibliotecznych.
Tydzień Mózgu 2014 organizowany jest przez studentów, doktorantów, pracowników Uniwersytetu Śląskiego oraz Uniwersyteckie Towarzystwo Naukowe we współpracy ze specjalistami informacji naukowej CINiBA.
PLAN WYKŁADÓW OTWARTYCH i WARSZTATÓW:
Wykłady - wstęp wolny; Sala Konferencyjna, poziom 0, godzina 17.00
Warsztaty - konieczna wcześniejsza rezerwacja miejsc; Sala Dydaktyczna; poziom 0, godzina 11.00
Informacja i zgłoszenie udziału w warsztatach: info@ciniba.edu.pl; telefon: 32 786 5008, 512 120 774
11.00-12.30 Warsztaty "Sztuka szukania w labiryncie informacji"
mgr Jadwiga Witek, mgr Tomasz Zięba, Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka
Zainteresowanym samodzielnym pogłębianiem wiedzy o możliwościach ludzkiego mózgu, CINiBA proponuje warsztaty wyszukiwania informacji na ten temat w źródłach internetowych i bibliotecznych.
Zgłoszenie udziału: info@ciniba.edu.pl
17.00 Wykład "Tuning mózgu. Możliwości i ograniczenia terapii neurofeedback"
dr Kasper Czech, Zakład Psychologii Klinicznej i Sądowej, Instytut Psychologii UŚ
Paweł Miąsek. Szkoła wyższa Psychologii Społecznej
Wykład "Jak mózg podejmuje decyzje w ekstremalnych sytuacjach?"
Wykład poświęcony jest wybranym aspektom podejmowania decyzji. Przedmiotem szczególnego zainteresowania będą sytuacje trudne, w których mózg ze względu na deficyt zasobów (informacji, czasu, warunków zewnętrznych) zmuszony jest do uproszczonego wnioskowania. Omówione zostaną wybrane mechanizmy adaptacyjne, heurystyki wydawania sądów oraz błędy poznawcze jakie popełniamy opierając się na niepełnych informacjach.
11.00-12.30 Warsztaty "Sztuka szukania w labiryncie informacji"
mgr Jadwiga Witek, mgr Tomasz Zięba, Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka
Zainteresowanym samodzielnym pogłębianiem wiedzy o możliwościach ludzkiego mózgu, CINiBA proponuje warsztaty wyszukiwania informacji na ten temat w źródłach internetowych i bibliotecznych.
Zgłoszenie udziału: info@ciniba.edu.pl
17.00 Wykład "Mózg nastolatka"
dr Marek Kaczmarzyk,
Pracownia Dydaktyki Biologii, Wydział Biologii i Ochrony Środowiska UŚ
Skąd wziął się mózg i jak radzi sobie w XXI wieku? Co szczególnego jest w nastolatku i dlaczego śmierć komórek jego mózgu prowadzi do narodzin dorosłej osobowości?. Odpowiadając na te pytania dowiemy się także, dlaczego nastolatki lubią ryzyko i chodzą późno spać, a do tego są uparte i podatne na uzależnienia."
dr Armand Cholewka, Zakład Fizyki Medycznej, Instytut Fizyki UŚ
Wykład "Skąd wiemy że mózg pracuje - rezonans funkcjonalny"
Rezonans magnetyczny to nieinwazyjna technika obrazowania szeroko wykorzystywana w medycynie. Na wykładzie studenci poznają podstawy działania rezonansu magnetycznego oraz zobaczą możliwości wykorzystania nowych technik, które pozwalają sprawdzić funkcjonowanie naszego mózgu. Przy tej okazji spróbujemy odpowiedzieć na pytania: "Czy w dzisiejszych czasach, kiedy maszyny poznają funkcjonowanie naszego mózgu, a może i nasze myśli, czy już nie będziemy mieli żadnych tajemnic? Gdzie są granice poznania naszego organizmu i naszych myśli?"
dr Łukasz Jach, Zakład Psychologii Zdrowia i Jakości Życia, Instytut Psychologii UŚ
Wykład "Spotkanie umysłu z pieniądzem - heurystyki, prawidła i paradoksy"
Zwykle wydaje nam się, że w swoich codziennych decyzjach kierujemy się racjonalnym osądem, rozważając wszystkie "za i przeciw", by wreszcie wybrać najbardziej odpowiednią opcję. W trakcie wykładu przekonamy się, jak często nasza ocena przyczyn zachowań i przekonań okazuje się błędna. Dowiemy się m.in. czym są poznawcze kotwice, efekt afektancji i zasada "szczyt-koniec". Spróbujemy odpowiedzieć też na pytanie, czy "najlepsze" faktycznie zawsze oznacza najlepsze.