11 października 2009 (niedziela)
Wystawa Teodora Durskiego "Ad Extra" - Bielsko-Biała
Wystawa grafik młodego łódzkiego artysty należąca do programu Międzynarodowego Triennale Grafiki Kraków 2009. Specjalnie dla przestrzeni Galerii Bielskiej BWA artysta stworzył graficzną instalację pt. „A Man-Eating Machine”. Tytuł pracy został zaczerpnięty z piosenki Grace Jones „Corporate cannibal”, z płyty „Hurricane”.
„Mural” zajął główną oraz dwie boczne ściany sali wystawowej na piętrze (jedną trzecią powierzchni sali). Postaci na grafice uwikłane są w graficzny splot, który je przytrzymuje, chwilami zakrywa i pochłania, grafika staje się pułapką, maszyną do zjadania ludzi. Artysta znajduje analogie ze współczesnością, w której – z punktu widzenia wielkich korporacji – jesteśmy głównie pracownikami i konsumentami, dopiero potem ludźmi (korporacje nas „zjadają” i „przetwarzają”). Bohaterowie pracy Teodora Durskiego próbują uciec, dążąc w stronę wielkiej czarnej przestrzeni, którą można interpretować jako przejście albo grób, w każdym razie ucieczkę do innego świata.
Praca pomyślana jest tak, byśmy znajdując się w niej – czuli się zdominowani, otoczeni. Także podłoga galerii pokryta została grafikami, na których artysta powtarza motyw dłoni wskazującej w kierunku instalacji. Elementy te tworzą rytm, w który widz musi wejść, aby obejrzeć wystawę.
Pozostałe prezentowane na wystawie grafiki pochodzą z ostatnich lat i ukazują rozwój drogi twórczej artysty: „Początkowo człowiek w moich pracach był bardziej cielesny, istotna była dla mnie estetyka ciała, jego piękno, seksualność. W ostatnich pracach postać ludzka stała się bardziej symboliczna, ciało stało się formą ‘znaku’, aż w końcu – w najnowszych pracach – człowiek zniknął, został wyeliminowany, pozostało tylko opakowanie, ślad po tym, że wcześniej tu był, istniał”.
Bielska wystawa grafiki „Ad Extra” jest nawiązaniem do wcześniejszej, bardzo osobistej wystawy malarstwa „Ad Intra”. Wiele prac graficznych artysta bezpośrednio odnosi do swoich wcześniejszych obrazów, jak np. praca „Zanikanie” jest nawiązaniem do obrazu pt. „Tylko Czerń i Biel” z cyklu autoportretów trumiennych, jakie Teodor Durski stworzył w reakcji na określenie go „gwiazdą”. Grafika ta jest jednocześnie wielką vlepką (poszczególne kwatery przyklejone na ścianie galerii, równie dobrze mogłyby być przyklejone na ulicy) oraz pretekstem do rozważań na temat reprodukcji i oryginału.
Teodor Durski urodził się w 1976 roku; mieszka i pracuje w Łodzi. W latach 1998–2003 studiował na Wydziale Tkaniny i Ubioru Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. W 2003 otrzymał dyplom z wyróżnieniem z projektowania dywanu i gobelinu u prof. Mariusza Kowalskiego, poszerzony o malarstwo u prof. Marka Wagnera i grafikę u prof. Andrzeja Smoczyńskiego. Brał udział w wielu prestiżowych, ogólnopolskich i międzynarodowych wystawach, jest stale obecny na cyklicznych prezentacjach grafiki, takich jak m.in. Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie, Triennale Grafiki Polskiej oraz Międzynarodowe Triennale Grafiki BIS w Katowicach.
Galeria Bielska BWA jest partnerem Międzynarodowego Triennale Grafiki – Kraków 2009.
Galeria Bielska BWA
3 września – 11 października 2009 (sala górna)
ostatnia zmiana: 2009-09-07